تیدو برسترس رئیس فیوا:

عملکرد ایران در حوزه شناسایی و صیانت از وسیله های نقلیه تاریخی الگویی برای دیگر کشورها

1401/2/22 - 13:13


رئیس فدراسیون بین‌المللی وسایل نقلیه تاریخی: عملکرد کانون جهانگردی و اتومبیلرانی در شناسایی و صیانت از وسیله های نقلیه تاریخی و روند اعطای پلاک و شناسنامه تاریخی در ایران قابل توجه و ارزنده است، به طوری که می توان فعالیت آنرا به عنوان الگو به کشورهای دیگر نیز معرفی کرد.

به گزارش روابط عمومی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی جمهوری اسلامی ایران، تیدو برسترس رئیس فدراسیون بین‌المللی وسایل نقلیه تاریخی ( Fiva) که به دعوت کانون جهانگردی و اتومبیلرانی بهمراه همسرش به منظور نظارت بر عملکرد ایران در حوزه شناسایی و صیانت از وسیله های نقلیه تاریخی به کشورمان سفر کرده است، در مراسم رونمایی از شناسنامه بین‌المللی خودروی تاریخی که روز چهارشنبه 21 اردیبهشت 1401 با حضور مهندس ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در سالن فجر این وزارت برگزار شد، درباره مشاهدات خود طی دو روز سفر به ایران گفت: نکته‌ای که در این سفر برایم جالب بود، احترامی است که نه تنها دولت بلکه مردم نیز برای خودروهای تاریخی قائل هستند که امیدوارم صدور این شناسنامه بین‌المللی به حفظ بیشتر  این وسیله‌های نقلیه کمک کند.

او افزود: باعث افتخار است که کشوری با این تاریخ و تمدن کهن و غنی در فیوا عضویت دارد. همچنین خوشحالیم که کانون جهانگردی و اتومبیلرانی و همچنین انجمن وسایل نقلیه تاریخی در ایران ID Card FIVA  را به رسمیت شناخته و مطابق با اهداف فیوا، شناسایی و صیانت از خودروهای تاریخی را پیگیری می‌کنند تا این میراث برای نسل‌های آینده نیز محفوظ بماند.

برسترس از آغاز همکاری‌های جدید با ایران برای صیانت از خودروهای تاریخی سخن گفت و اظهار داشت: مطلع شدم اولین خودرویی که برای دریافت شناسنامه بین المللی خودروی تاریخی انتخاب شده، «پیکان» است که قدمت آن به سال ۱۹۷۰ میلادی بازمی‌گردد. این خودرو پایه صنعتی شدن کشور ایران را بنا کرد و باعث شد بسیاری از ایرانی‌ها به خودرو دسترسی پیدا کنند از اینرو ثبت آن بسیار مهم است.

او تصریح کرد: عملکرد انجمن وسیله های نقلیه تاریخی در شناسایی و صیانت از وسیله های نقلیه تاریخی و روند اعطای پلاک و شناسنامه تاریخی در ایران قابل توجه و ارزنده است، به طوری که می توان فعالیت آنرا به عنوان الگو به کشورهای دیگر نیز معرفی کرد.

شناسنامه‌ بین المللی که انجمن وسایل نقلیه تاریخی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی بعنوان تنها نماینده فدراسیون بین المللی در ایران برای خودروهای تاریخی صادر می‌کند، تأیید بین‌المللی دارد و امکان حضور در مسابقات و رالی‌های بین‌المللی را برای صاحبان این شناسنامه‌ها فراهم می‌کند.

عزت‌الله ضرغامی  وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز در این مراسم با بیان اینکه امروز با موقعیتی که از سوی فیوا برای کانون جهانگردی و اتومبیلرانی ایجاد شده است، خودروهای تاریخی ثبت جهانی می‌شوند، خاطر نشان کرد: براساس شاخص‌های این فدراسیون، اعتماد به کارشناسان ایران صورت گرفته که آن‌ها مطابق با شاخص‌های فیوا شناسنامه جهانی برای خودروهای تاریخی واجد شرایط صادر می‌کنند که بر اساس آن، خودروهای ثبت شده به همه آحاد جهان تعلق می‌گیرد.

 او ادامه داد: غیر از بحث تاریخی و میراث فرهنگی، خودرو در حوزه‌های مختلف گردشگری از مسابقات رالی تا سافاری و کمپرها جایگاه ویژه‌ای دارد. ما در این سه حوزه برنامه داریم که بخشی را اعلام کرده‌ایم و باقی در موقعیت‌های مختلف انجام خواهد شد. در این راستا در حوزه کمپر و کاروان‌ها مذاکراتی با نیروی انتظامی انجام شده تا مشکلات کمپرها برای تردد جاده‌ای رفع شود.

محمدحسین صوفی رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل کانون جانگردی و اتومبیلرانی در بخش دیگری از مراسم رونمایی از شناسنامه بین المللی خودروی تاریخی با بیان اینکه از میان 80 کشوری که در فدراسیون بین المللی وسیله های نقلیه تاریخی عضویت دارند، ایران سی امین کشوری است که موفق به دریافت مجوز صدور این شناسنامه یا ID Card FIVA شده است، گفت: با توجه به ارتباط خوب و هم افزایی که میان اعضای کارگروه شناسایی و صیانت از وسیله های نقلیه تاریخی وجود دارد، سرعت صدور پلاک و شناسنامه وسیله های نقلیه تاریخی و روند آن افزایش یافته است و امیدواریم مشکلات موجود نیز با تقویت بیشتر همکاری های مشترک با پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا بر طرف شود.

او با اشاره به بازدید رئیس فیوا از جلسه کارگروه یاد شده، خاطر نشان کرد: دقت نظر و مهارت کارشناسان کارگروه شناسایی و صیانت از وسیله های نقلیه تاریخی برای آقای برسترس قابل توجه بود به طوری که بیان داشت می توان از تجربیات ایران در این زمینه برای دیگر کشورها الگو سازی کرد.

تیدو برسترس رئیس فدراسیون بین‌المللی وسایل نقلیه تاریخی در سفر خود به ایران به همراه همسرش از مناطق تاریخی و گردشگری از جمله مجموعه های فرهنگی تاریخی نیاوران و سعدآباد بازدید کرد و قرار است در روزهای آینده به دیگر شهرهای کشورمان نیز سفر کند.