تشریح عملکرد "کارگروه شناسایی و صیانت از وسیله‌های نقلیه تاریخی"

1400/9/6 - 13:59

مدیر حوزه اتومبیلرانی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی عملکرد 7 ماهه "کارگروه شناسایی و صیانت از وسیله‌های نقلیه تاریخی" در سال 1400 را تشریح کرد.

به گزارش روابط عمومی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی جمهوری اسلامی ایران، اردشیر درویشی با بیان این که کارگروه شناسایی و صیانت از وسیله‌های نقلیه تاریخی تمام تلاش خود را برای حفظ این بخش از میراث فرهنگی صنعتی کشور به کار گرفته است، گفت: در راستای اجرای آیین‌نامه هیأت وزیران در خصوص شناسایی و صیانت از وسیله‌های نقلیه تاریخی، از آغاز سال جاری تا پایان مهر ماه از 72 دستگاه خودرو با قدمت 30 سال به بالا به منظور بررسی و صدور شناسنامه، ثبت نام به عمل آمده است.

از میان خودروهای ثبت نام شده، پس از انجام بررسی‌های تخصصی توسط کارشناسان پلیس راهور ناجا، کارگروه شناسایی و صیانت از وسیله‌های نقلیه تاریخی و نمایندگان کانون جهانگردی و اتومبیلرانی، 45 دستگاه خودرو بر اساس ضوابط دستورالعمل اجرایی و احراز اصالت، واجد شرایط شناخته شده و برای دریافت پلاک به پلیس راهور معرفی شده اند.

درویشی به نقش صدور شناسنامه و پلاک تاریخی در حفظ و نگهداری وسیله‌های نقلیه تاریخی و کلاسیک اشاره کرد و اظهار داشت: در بازه زمانی فروردین تا مهر ماه 1400 برای 45 دستگاه خودرو شناسنامه تاریخی صادر شده است تا از نابودی و فراموشی این میراث گذشتگان جلوگیری شود.

او صدور مجوز خروج از کشور برای وسیله‌های نقلیه بالای سن فرسودگی را از وظایف کارگروه شناسایی و صیانت از وسیله‌های نقلیه تاریخی برشمرد و تصریح کرد: بر اساس وظایف این کارگروه، در سال 1400 مجوز خروج موقت از کشور برای 898 دستگاه از این نوع وسیله‌های نقلیه صادر شده است.

درویشی به عضویت کانون جهانگردی و اتومبیلرانی در کارگروه شناسایی و صیانت از وسیله‌های نقلیه تاریخی اشاره و اضافه کرد: کانون در راستای این عضویت و با توجه به وظایف ذاتی خود، در سال جاری با همراهی و همکاری علاقه‌مندان به این خودروها، اقدام به راه‌اندازی کمیته وسیله‌های نقلیه تاریخی در 31 استان کشور کرده است. وظیفه این کمیته‌ها که از سوی علاقه‌مندان و یا به نوعی عاشقان خودروهای کلاسیک مدیریت و اداره می‌شود، برگزاری همایش، نمایشگاه، گردهمایی و انواع رالی است که با کمک حامیان مالی در استان‌ها برگزار میشود.

دارندگان و مالکان وسیله‌های نقلیه تاریخی با قدمت حداقل 30 سال و دارای اصالت کالبدی و سلامت فنی، می‌توانند برای ثبت‌نام خودرو در سامانه دریافت پلاک تاریخی به نشانی اینترنتی www.taci.ir و مراجعه کنند.

بر اساس مصوبه هیأت وزیران، در اردیبهشت ماه 1389 آیین‌نامه شناسایی و صیانت از وسیله‌های نقلیه تاریخی (اصلاحیه 17 شهریور 1395) به‌تصویب رسید و بر اساس ماده 2 مصوبه مذکور به منظور شناسایی مصادیق خودروهای تاریخی و اتخاذ تدابیر هماهنگ برای حفظ و صیانت از آنها، کارگروهی با حضور نمایندگان وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به عنوان رئیس، سازمان‌ حفاظت محیط زیست، وزارت ورزش و جوانان (فدراسیون موتور سواری و اتومبیلرانی)، معاونت راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، وزارت صنعت، معدن و تجارت و کانون جهانگردی و اتومبیلرانی جمهوری اسلامی ایران تشکیل شد.